
Bijtelling

Wat is bijtelling?
Heb je via je werkgever een leaseauto? Dan betaal je daar belasting over. De Belastingdienst ziet een leaseauto namelijk als een vorm van inkomen, vergelijkbaar met je salaris. Dit extra voordeel wordt belast en staat bekend als de bijtelling.
Berekening van de bijtelling
Bij je salaris wordt inkomstenbelasting ingehouden. Bij een auto van de zaak gaat dat anders. De Belastingdienst telt 22% van de fiscale waarde van je Dacia leaseauto op bij je belastbare inkomen. Daardoor betaal je meer inkomstenbelasting.
Voorbeeld: je rijdt een Dacia Duster met een fiscale waarde van € 32.000. 22% daarvan is € 7.040. Verdien je bruto € 40.000 per jaar, dan rekent de Belastingdienst alsof je € 47.040 verdient.
Het extra bedrag aan belasting heet netto bijtelling. Zelf berekenen? Gebruik de Dacia Bijtelling Rekentool.


Alleen dit jaar nog: lagere bijtelling voor elektrische auto
Wie in 2025 een volledig elektrische Dacia Spring kiest, profiteert nog van een aantrekkelijk belastingvoordeel. Over de eerste € 30.000 van de fiscale waarde geldt een bijtellingspercentage van 17%. Het bedrag daarboven wordt belast tegen 22%.
Dit betekent dat je netto minder bijtelling betaalt en dus voordeliger rijdt. Let op: dit voordeel geldt alleen tot en met 2025. Vanaf 2026 betaal je 22% bijtelling over de volledige fiscale waarde van je elektrische Dacia.
Wil je zeker weten dat jouw nieuwe Dacia Spring nog dit jaar geleverd kan worden om van de lage bijtelling te profiteren? Vraag dan gerust naar de actuele levertijden.
Bijkomende kosten
Naast de netto bijtelling zijn er nog extra kosten en fiscale effecten waar je rekening mee moet houden bij een Dacia leaseauto. Doordat je belastbare inkomen stijgt, kan je heffingskorting lager uitvallen. Dit kan ook invloed hebben op toeslagen, zoals de kinderopvangtoeslag of zorgtoeslag.
Ben ik verplicht bijtelling te betalen?
Gebruik je de Dacia leaseauto ook privé, dan ben je verplicht bijtelling te betalen. Wil je dit voorkomen, dan kun je ervoor kiezen de auto alleen zakelijk te gebruiken. Privégebruik is dan nog steeds toegestaan, maar maximaal 500 kilometer per jaar. Kies je voor deze optie, dan moet je wel een sluitende rittenregistratie bijhouden om dit te bewijzen.